Kalkulator ET Felg Aluminiowych Katalog Felg OE Czujniki TPMS
cms

Jak dobierać felgi aluminiowe?

 

Spora grupa właścicieli samochodów wybierając felgi kieruje się ich wyglądem oraz ceną. Oczywiście design jest kwestią indywidualną, natomiast w przypadku ceny warto zastanowić się czy jednak nie lepiej postawić na nieco droższy komplet, który wystarczy nam na o wiele dłużej i nie będziemy musieli ponosić dodatkowych kosztów związanych np. z naprawą. Poniżej przedstawiamy kilka innych, niezwykle istotnych kwestii, które należy brać pod uwagę podczas dobierania felg do samochodu.

 

Jakość felg – tutaj warto jest postawić wyłącznie na markowych producentów, którzy działają na rynku już od wielu lat i cieszą się popularnością na całym świecie. Lepiej jest unikać najtańszych ofert firm, których nikt nie zna. Dobrze jest sprawdzić średnie ceny zestawu felg do konkretnego modelu samochodu, aby mieć porównanie, dzięki czemu zbyt niskie i „atrakcyjne” ceny powinny budzić nasze podejrzenia. Pamiętajmy, iż tańsze felgi zwykle są bardzo podatne na uszkodzenia.

Atesty i homologacje – wszystkie felgi, które są oferowane na polskim rynku powinny posiadać europejskie atesty potwierdzające spełnienie wymogów w kwestii bezpieczeństwa. Oznaczenia znajdują się na powierzchni felg.

 

float: right

Średnica

 

Średnica felgi podawana jest zazwyczaj w calach, choć niektórzy producenci określają tę wartość w milimetrach i określa dokładną długość liczoną od brzegu do brzegu danej felgi. Wartości osiągają zwykle od 10 " do 20 ". Wielkość średnicy jest oznaczona na feldze aluminiowej w zapisie ogólnego jej rozmiaru razem z szerokością. Przykład oznaczenia: „7.5x16” – gdzie 7,5 to szerokość, natomiast 16 oznacza wartość średnicy felgi wyrażoną w calach.

 

Jaka wielkość średnicy do konkretnego samochodu?

Najlepiej jest oczywiście dobierać rozmiar średnicy zgodnie z zaleceniami producenta, jednak istnieje również możliwość zamontowania felg innych, niż te standardowe. W takich sytuacjach należy jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach. I tak decydując się wariant felg, który różni się od wymagań producenta, musimy mieć świadomość tego, iż najczęściej możliwe jest założenie felg jedynie tych o większej średnicy. Wynika to z faktu, iż podczas montażu mniejszych felg aluminiowych bardzo często okazuje się, że elementy układu hamulcowego naszego samochodu są zbyt duże i uniemożliwiają założenie obręczy o mniejszej średnicy.

Warto również podkreślić, iż przy wyborze felg aluminiowych o większej średnicy należy równocześnie pamiętać o zachowaniu zewnętrznej średnicy opony (nie może ulec zmianie o więcej niż 2 %). Oznacza to, iż przy założeniu felg o jeden rozmiar większy, musimy zastosować opony o niższym profilu.

float: right

Szerokość

 

Szerokość to jeden z podstawowych parametrów określający wielkość felgi aluminiowej i jest wyrażany w calach. Wartość parametru dla różnych obręczy zmienia się co 0,5 cala. W oznaczeniach na feldze szerokość jest umieszczana w zapisie ogólnego rozmiaru felgi razem z średnicą obręczy. Przykład oznaczenia: „5.5x16” – gdzie 5,5 to szerokość felgi wyrażona w calach, natomiast 16 oznacza wartość średnicy.

 

Jak dobrać szerokość alufelg do wielkości opon i odwrotnie ?

 

Podczas zakupu nowych felg aluminiowych, które mają inną szerokość niż te, które były stosowane dotychczas, należy również dobrać do nich odpowiednie opony. Najlepiej byłoby zastosować się w tej kwestii do zaleceń producenta zakupionych felg, opon oraz posiadanego przez nas samochodu, jednak nie zawsze jest możliwe pogodzenie tych wszystkich fabrycznych wymagań. Na szczęście obecnie na rynku dostępny jest szeroki wybór ogumienia więc z pewnością uda się znaleźć coś odpowiedniego.

Pamiętajmy, iż nawet w przypadku, gdy producent zaznacza, że powinniśmy stosować wyłącznie opony lub felgi określone fabrycznie dla naszego samochodu, to zazwyczaj jest to zwykły chwyt marketingowy.

Po prawej stronie przedstawiamy orientacyjne tolerancje podczas doboru opon w odniesieniu do szerokości felg aluminiowych. Równocześnie podkreślamy, iż dokładne informacje na temat dopasowania wielkości opon oraz możliwości zamontowania wybranych felg w naszym samochodzie, znajdują się w katalogach technicznych dostępnych u producentów opon oraz felg, a także w niezależnych serwisach.

Rozstaw

 

Rozstaw otworów na śruby to niezwykle istotny parametr w oznaczeniach felg aluminiowych, który dokładnie określa do jakiego samochodu konkretna obręcz może być zastosowana. Należy podkreślić, iż istnieje możliwości założenia do auta obręczy z innym rozstawem otworów, niż ten który został fabrycznie do niego zaprojektowany ale ze względów bezpieczeństwa nie jest to polecane. Parametr ten dla felg aluminiowych jest oznaczany poprzez dwie wartości – pierwsza z nich to ilość otworów mocujących, która jest ściśle zależna od konstrukcji piasty w samochodzie, natomiast druga to dokładna średnica okręgu, który przechodzi przez środki otworów na śruby i jest wyrażona w milimetrach.

Przykład oznaczenia rozstawu otworów na śruby w feldze aluminiowej: „6x90” – liczba „6” oznacza ilość śrub, które są potrzebne do zamontowania felgi, natomiast liczba „90” oznacza średnicę okręgu, w tym przypadku jest to wielkość 90 milimetrów, na którym zostało umieszczonych sześć otworów montażowych.

Jak można sprawdzić odstęp między otworami mocującymi w feldze aluminiowej?

Odstęp pomiędzy otworami mocującymi można bardzo łatwo zmierzyć, jeśli jest ich parzysta liczba – dokładną wartość rozstawu uzyskujemy wtedy odmierzając odległość pomiędzy środkami przeciwnych otworów. Sprawa jest trochę bardziej skomplikowana, gdy otworów montażowych jest 3 lub 5, bowiem wtedy otwory nie są przeciwległe. W tym przypadku można zmierzyć odlegołość pomiędzy środkiem otworu mocującego a środkiem otworu centrującego i pomnożyć przez 2.

 

Osadzenie (ET)

 

Osadzenie oznaczane symbolem ET to kolejny parametr, który należy wziąć pod uwagę podczas wyboru odpowiedniej dla naszego samochodu felgi aluminiowej. Parametr ten informuje o odległości płaszczyzny symetrii felg samochodu od płaszczyzny, do której są one montowane. Parametr ET podawany jest w milimetrach i, co ważne jest wartością charakterystyczną dla poszczególnych modeli felg aluminiowych, a nie dla każdego modelu samochodu.

Warto podkreślić, iż w przeciwieństwie do pozostałych parametrów, ET w zależności od szerokości felgi może przyjmować różne wartości – zarówno dodatnie np. 35 mm, jak i rzadziej ujemne np. – 10 mm. Parametr ten informuje o położeniu koła we wnęce nadkola, dlatego też im większą wartość osadzenia felgi aluminiowej wybierzemy, tym głębiej będzie ona schowana w nadkole samochodu. I odwrotnie  - im mniejsza wartość ET, tym alufelgi bardziej będą wystawać na zewnątrz. Podczas wyboru i zakupu felg aluminiowych, należy zapoznać się z dokładną wartością dopuszczalnego ET, które dotyczy naszego samochodu.

Odpowiednio dobrane osadzenie (ET) jest gwarancją, iż koło będzie się mieścić w nadkolu, nie będzie ocierało o błotnik, czy też o inne elementy zawieszenia lub układu kierowniczego. Należy podkreślić, iż właściwy wybór wartości ET ma kluczowy wpływ na nasze bezpieczeństwo podczas jazdy.

Przykład zapisu osadzenia felgi aluminiowej: „ET 35” oznacza, iż płaszczyzna montażu felgi jest odsunięta dokładnie o 35 milimetrów od płaszczyzny symetrii felgi.

 

Otwór centralny

Otwór centralny jest bardzo ważnym, ale niestety dość często pomijanym parametrem podczas doboru felg aluminiowych.

Otwór centralny to średnica otworu znajdującego się w centralnej części felgi patrząc na nią od tyłu. Jest to miejsce w które powinien zostać umieszczony kołnierz centrujący piasty koła. Zakup felg z niewłaściwie dobraną średnicą owego otworu może (ale nie musi) uniemożliwić ich montaż. Dzieje się tak w przypadku felgi z mniejszą średnicą otworu centralnego niż średnica kołnierza centrującego piasty. W przypadku montażu felg z większym otworem centralnym niż średnica kołnierza centrującego, w samochodzie będą występować drgania i wibracje układu kierowniczego, które są najbardziej odczuwalne przy prędkościach powyżej 100 km/h. Jest to niedopuszczalne ponieważ grozi to uszkodzeniem któregoś z elementów układu kierowniczego a nawet urwaniem koła! Dzieje się tak ponieważ nakrętki bądź śruby którymi dokręca się felgę do piasty spełniają jedynie rolę mocującą natomiast kołnierz centrujący piasty wraz z otworem felgi pełnią rolę stabilizacyjną. Można temu zaradzić stosując pierścienie centrujące, które niwelują różnicę pomiędzy średnicą kołnierza piasty a otworem felgi. Kupujące u nas felgi dostajesz indywidualnie dobrane pierścienie centrujące (jeśli są wymagane) w zestawie montażowym wraz ze śrubami lub nakrętkami oraz zaworami.

Producent

 

Niemal każda nowa felga aluminiowa, którą widzimy w sklepie ładnie się prezentuje, co więcej nawet eksperci często nie potrafią gołym okiem odróżnić produktów markowych od tanich podróbek, czy też rzekomych zamienników. Pytanie jednak, czy na pewno warto jest kierować się ceną podczas wyboru konkretnego modelu felgi do naszego samochodu? Niektórzy stwierdzą, że skoro nie widać różnicy, bo jak wspomnieliśmy często tańsze felgi również wyglądają całkiem przyzwoicie, to po co przepłacać? Otóż sam wygląd felg bez wątpienia nie jest najważniejszą kwestią, ponieważ dopiero podczas ich użytkowania i jazdy samochodem będziemy w stanie określić jakość zakupionych felg.

Dostępne na rynku podróbki, z regóły nie posiadające żadnych certyfikatów oraz wyróżniające się zbyt niską jak na tego typu produkty ceną, nie posłużą nam raczej zbyt długo. Tańsze felgi aluminiowe zazwyczaj bardzo łatwo się odkształcają, pękają, a także odpryskuje z nich bezbarwny lakier przez co w krótkim czasie tracą na atrakcyjnym wyglądzie.

W naszym sklepie cenimy przede wszystkim wysoką jakość oraz satysfakcję Klienta i dlatego też w ofercie proponujemy wyłącznie felgi aluminiowe pochodzące od renomowanych i powszechnie znanych producentów, którzy działają na rynku motoryzacyjnym już od wielu lat. Proponujemy szeroki wybór różnych modeli felg aluminiowych w atrakcyjnych cenach następujących producentów – Tomason, Momo, Momo Reds, Mak, Alutec, Vossen Wheels, Oz Racing, CMS, Dotz, Ronal, Advanti, Enkei, Oxxo.

 

Model

 

Wybór oraz zakup odpowiednich felg aluminiowych to bez wątpienia najłatwiejszy sposób, aby nadać swojemu pojazdowi atrakcyjnego wyglądu oraz wyjątkowego charakteru. Obecnie wybór wśród dostępnych na rynku modeli felg aluminiowych jest ogromny – w zależności od indywidualnych preferencji oraz potrzeb można zdecydować się na te bardziej klasyczne oraz luksusowe lub wybrać alufelgi w wersji sportowej, czy też modele obręczy dostępne w niezwykle oryginalnej kolorystyce. Bardzo często cały tunning samochodu zaczyna się właśnie od zakupu nowych felg aluminiowych.

W naszym sklepie oferujemy niezwykle szeroki wybór przeróżnych modeli felg aluminiowych, dlatego też każdy kierowca z pewnością znajdzie coś odpowiedniego dla swojego samochodu. Co ważne, wszystkie pochodzą wyłącznie od renomowanych producentów, którzy od wielu lat działają na międzynarodowych rynkach motoryzacyjnych m.in. Tomason, Momo, Oz Racing, Alutec. Zakup felg aluminiowych w naszym sklepie to nie tylko ogromny wybór oryginalnych i wyróżniających się modeli felg, ale przede wszystkim gwarancja wysokiej jakości produktów dostępnych w atrakcyjnych cenach.

Niemal każdy model felgi aluminiowej, który jest dostępny w naszym sklepie (oprócz felg polerowanych) posiada specjalną warstwę ochronną, która zabezpiecza produkt przed szkodliwym oddziaływaniem warunków atmosferycznych. Dzięki temu, felgi aluminiowe zakupione u nas mogą być użytkowane również zimą.

Jak dbać o felgi?

W sklepach można znaleźć szeroki wybór różnego rodzaju produktów chemicznych do czyszczenia felg. Warto jednak wspomnieć, iż zdecydowana większość należy do bardzo silnych agresywnych środków, które mogą wręcz zniszczyć powierzchnię felg, zamiast ją wyczyścić i ochronić przed zewnętrznymi czynnikami. W szczególności alkohol, benzyna oraz inne chemiczne rozpuszczalniki, a także wszelkie myjące substancje na bazie kwasów mogą przyczyniać się do powstawania uszkodzeń lub też odbarwień po zewnętrznej stronie lakieru. Zastosowanie silnych preparatów na bazie kwasów w przypadku nielakierowanych felg z polerowanego aluminium lub chromowanych może wywołać nieodwracalne zniszczenia! Należy również zwracać szczególną uwagę na automatyczne myjnie samochodowe, bowiem w niektórych są stosowane agresywne środki czyszczące oraz dosyć twarde szczotki do mycia felg i opon, które również mogą powodować silne uszkodzenia.

Co najlepiej nadaje się do mycia felg?

- zwykły, neutralny szampon samochodowy odpowiednio rozcieńczony wodą,

- gąbki, ewentualnie szczotki z miękkim włosiem (twarde włosie może głęboko zarysować lakier),

- stosowanie myjki ciśnieniowej, która pozwala na bardzo dokładne umycie całej felgi,

- należy pamiętać, aby nie myć felgi tą samą gąbką, co koła, dzięki temu unikniemy ewentualnym zadrapaniom lakieru drobinami, które mogą w niej pozostać po umyciu opon,

- felgi polerowane i chromowane wymagają częstszego woskowania oraz stosowania specjalnej pasty lekko ściernej.

Co ważne, nigdy nie należy zabierać się za mycie felg tuż po jeździe samochodem, ponieważ felgi bardzo szybko i mocno się nagrzewają. Jedynie myjąc chłodne koła można uniknąć zniszczenia lakieru i przezroczystej powłoki na felgach. Zwykła woda z szamponem zostawia plamy na powierzchni felg, gdy są one gorące.


Welcome Brock Wheels

Welcome Brock Wheels

Dopasuj swój SUV do swojego unikalnego stylu!

Czytaj więcej
BORBET CW3 dla auta Tesla X Plaid

BORBET CW3 dla auta Tesla X Plaid

Tesla Model X Plaid to pionier wśród SUV-ów w klasie luksusowych samochodów elektrycznych.

Czytaj więcej
Jest doskonale bo... jest czarno! YP8 Glossy black

Jest doskonale bo... jest czarno! YP8 Glossy black

Piękny dynamiczny design w kolorze głębokiej błyszczącej czerni

Czytaj więcej